Casus: De ‘Klantreis’ van aankomend leerlingen van het Graafschap College in beeld
GRAAFSCHAP COLLEGE
– Klantreis
De ‘Klantreis’ van aankomend leerlingen
van het Graafschap College in beeld
Het Graafschap College wilde graag weten hoe zij leerlingen beter kunnen informeren, zodat ze betere keuzes kunnen maken voor de juiste opleiding.
Voor het Graafschap College hebben we meerdere onderzoeken mogen uitvoeren en adviezen mogen geven. In deze casus gaan we dieper in op het onderzoek dat we hebben uitgevoerd om het Graafschap College meer inzicht te geven in de huidige en de gewenste content en de kanalen die scholieren gebruiken tijdens de oriëntatiefase. N.a.v. dit onderzoek wordt de communicatie beter afgestemd op de wensen van de aankomende studenten, zodat zij een keuze kunnen maken op basis van de juiste informatie.
Ons advies
Om de klantreis te achterhalen zijn we in gesprek gegaan met in totaal 43 aankomende leerlingen en 16 eerstejaars studenten. We hebben het Graafschap College inzicht kunnen geven in de do’s en dont’s tijdens de gehele oriëntatiefase. Het bracht Graafschap College veel inzichten. Zo bleek de rol van een mentor op het voortgezet onderwijs heel belangrijk en vinden jongeren een ‘speeddate’ met studenten van het Graafschap College ‘awkward’ (gênant). Wèl willen ze authentieke content en verhalen van de studenten horen, maar dan liever in de vorm van korte video’s. Op basis van deze toetsing krijgt het Graafschap College een beter beeld van haar doelgroep en kan de communicatiestrategie op een effectieve manier worden bepaald en geïmplementeerd.
Met meerdere focusgroepen in gesprek
Door kwalitatief onderzoek in te zetten en met meerdere focusgroepen in gesprek te gaan (totaal 59 studenten), kregen we al snel een goed beeld. We hebben dit beeld vervolgens getoetst via een enquête (kwantitatief onderzoek) onder 217 aankomende leerlingen van vmbo’s in de regio.