Casus: Communicatie na aanmelden bij het Graafschap College

GRAAFSCHAP COLLEGE

– Communicatie na aanmelden

De aanmeldprocedure van verschillende opleidingen verbeteren voor studenten van het Graafschap College

Het Graafschap College wilde graag de communicatie na inschrijving van studenten beter afstemmen op de behoeften, zodat aankomende studenten niet zouden afhaken in de tijd tussen inschrijving en de daadwerkelijke start van de studie.

Wij hebben met ons onderzoek inzicht gekregen in de huidige communicatiemomenten en de behoeften van de student tussen inschrijving en de start van de studie (of afmelding). Om een goed inzicht te krijgen hebben we ervoor gekozen om in gesprek te gaan met de betrokkenen, zoals de opleidingen, de studenten en mentoren (kwalitatief onderzoek). Naast de gesprekken hebben wij ook de diverse communicatie-uitingen geanalyseerd, zoals brieven, e-mails en andere communicatie-uitingen die de aankomend studenten ontvangen tijdens hun aanmeldproces.

Ons advies

Wij kwamen erachter dat het Graafschap College het liefst in gesprek gaat met zoveel mogelijk leerlingen die zich hebben aangemeld , voordat zij starten in het eerste jaar. Dit doen ze om erachter te komen of de leerling inderdaad voor de juiste opleiding heeft gekozen of dat zij de leerling wellicht een beter advies kunnen geven.

Het is een sociaal beleid, maar het kost veel werk. Hierdoor moeten sommige leerlingen te lang wachten op het verlossende woord of ze zijn toegelaten. Zo wordt de kans op tijdig uitval groter. Het Graafschap College kon n.a.v. deze resultaten aan de slag om interne processen te optimaliseren.